Körforgásos gazdasági átállás – ki segíthet?
A körforgásos gazdaság abban különbözik a fenntarthatóság fogalmától, hogy egy stratégiai szintű átállást feltételez a vállalatoktól: a működési folyamataik rendszerszintű áttekintését és egységes zöldítését. Egy ernyőfogalom, amely magába foglal számos eszközt és lehetőséget, amelyből válogatva lehetővé válik, hogy valamennyi stratégiai feladatba, a beszerzésbe, termelésbe és az értékesítésbe egyaránt beépüljenek a fenntarthatósági szempontok, optimális esetben úgy, hogy a profitérdekek ne sérüljenek, a vállalat környezet működése mellett a jövedelmezősége is fenntartható legyen.
Szép és dicső kihívás…na de hogy kezdjünk hozzá?
Számos tanulmányban azonosított akadályozó tényezők között első helyen a tudás és információhiány áll. Ezért ebben a cikkben összegyűjtöttük azokat a támogató szervezeteket, akik segítségével a tudásrés csökkenthető, a körforgásos gazdasági modellváltás legfőbb akadálya leküzdhető!
A támogató szervezeteket a nyújtott támogatás jellege alapján három csoportba soroltuk:
- Tudásmegosztó szervezetek
Elsődleges feladatuk a körforgásos gazdasággal kapcsolatos tudományos eredmények közlése.
Nemzetközi eredmények megosztásán túl, saját kutatási és fejlesztési projekteket valósítanak meg, amelyek eredményét a modellváltás szolgálatába állítják.
Elsősorban egyoldalú tudásmegosztást végeznek: a tudomány által alkotott tudást osztják szét, amely folyamatban korlátozottan van lehetőségük a közvetlen vállalati, társadalmi igényekre reagálni.
- Vállalati megvalósítást ösztönző, gyakorlatorientált szervezetek
Ezek a jellemzően non-profit szervezetek a tudományos eredményeket igyekeznek lefordítani és használhatóvá tenni a modellváltás főszereplőinek, a vállalatoknak és a fogyasztóknak. Közérthető és inspiráló jó gyakorlatokkal ösztönzik a gyakorlati megvalósítást.
- Az átállás konkrét megvalósítását koordináló, kivitelező szervezetek
Profitorientált üzleti tanácsadó vállalatok, akik az utóbbi években külön üzletágat építettek a vállalati körforgásos stratégiák kidolgozására és a megvalósítás koordinálására. Hozzájuk bekopogva testre szabott, a vállalat igényeire és lehetőségeire épült saját stratégiát „kapunk”.
A céljaiknak és feladataiknak megfelelően különböző módon, eltérő csatornákon kommunikálnak és fejtik ki hatásukat a vállalatok: tudományos folyóiratok és konferenciák, vállalati konferenciák, social media felületek, esetleg aktív marketing-kommunikációs tevékenység.
Többek között hozzánk bárki fordulhat segítségért, szakmai támogatásért, tudásanyagért – a PEN-kapuk nyitva állnak 😊